Provokáció

„Ti apák pedig ne ingereljétek gyermekeiteket, hanem neveljétek az Úr tanítása szerint fegyelemmel és intéssel.” (4.)

Csak, hogy viszonylag tisztán lássunk ókori család témában, tessék nyugodt és figyelmes szívvel előkeresni a P.Oxy. 4 744 jelzésű papirusz töredéket, amin egy rendes és tisztességes családapa, Hilarion írt haza szeretett feleségének. Most nem mennék bele a levél részleteibe, csak a lényeget ragadnám meg: azt írja ez a jámbor ember a feleségének, aki – ha jól értelmezem a szöveget várandós -, hogyha szerencsésen világra hozza a gyermeket (esetleg ikreket) és fiú az, akkor tartsa meg, ha lány, akkor dobja ki. Szóval, amikor Pál apostol a szülői felelősségről beszél, akkor mindezt egy olyan kultúrában teszi, ahol a szülő, különösen is az apa, élet és halál ura volt. A patria potestas, vagyis az apa jogi hatalma a gyermekei fölött sokáig általános joggyakorlat volt, függetlenül attól, hogy ki hány éves volt a sztoriban. Vagyis egy 60 éves gyermek engedelmességgel tartozott a 90 éves apjának, szerzett vagyona az apjáé is volt, aki eladhatta, ítélőszék elé vihette és sok más családjogi nyalánkságot művelhetett gyermekével, amire ugyancsak nem térnék ki. A lényeg nem is a jogi környezet, hanem az evangélium hatására megváltozott élet lehetősége az akkori és mai társadalomban. Hiszen az apostol a gyülekezet tagjainak ír, akiknek az életére a legnagyobb hatást már nem a jog és szokásjog, nem is a társadalmi közmegegyezés gyakorolja, hanem Krisztusuk és Megváltójuk szeretete. Tehát a kérdés valahogy így hangzik: Miben más egy Krisztusban elkötelezett élet (szülőként, pedagógusként, felnőttként) a gyermeknevelés terén? A válasz a kezdet kezdete óta velünk van, hiszen az első gyermek megszületésénél édesanyja így kiált fel: Fiút kaptam az Úrtól! Tehát a gyerek nem az enyém, hanem az Istené. Tőle kapom azzal a felelősséggel, hogy Neki adom majd vissza. Szóval tessék velük úgy bánni, mint mindennel, ami az Istené!

Korábbi áhítatok