„Amikor Heródes látta, hogy a bölcsek túljártak az eszén, nagy haragra lobbant, elküldte embereit, és megöletett Betlehemben és annak egész környékén minden kétesztendős és ennél fiatalabb fiúgyermeket ahhoz az időhöz mérten, melyet a bölcsektől megtudott.” (16.)
Persze egyszerűbb minden idiótát, őrültet, megalomán diktátort egyszeri és megismételhetetlen borzalomnak és szörnyűségnek beállítani, vagy valami olyan, az átlag emberi létezésmódtól elrugaszkodott valóságnak, aminek a magyarázata is hasonlóan „emberentúli”. Vagyis Heródes, Néró, Napóleon, Sztálin, Hitler ezek mind-mind nem szokványos történetek, ne is keressünk bennük az átlagember számára feldolgozható valóságot. Egyszer megkérdeztek egy kisgyereket, hogy milyen híres ember született a falujukban, ő pedig azt mondta, hogy náluk csak csecsemők születtek és nem híres emberek. Na ennyit a különleges meg kirívó valóságról. Az elkövető mindig az ember és nem a király vagy a diktátor, inkább csak az áldozatoknak a köre és mennyisége növekszik egyenesen arányosan a hatalom mértékével. Mint ahogyan a motiváció is mindig egyszerűen emberi: harag, hatalomféltés, kicsinyesség, ami ott lapul nagyon mélyen mindannyiunk lelkének egy sötét szegletében. Heródes végez minden olyan két év alatti fiúgyermekkel, aki a bölcsek sztorija alapján lehetne vagy lehetett volna Jézus. Nem minden fiúgyermekkel végez, nem minden két év alattival végez, csak a Betlehem környékiekkel és sorolhatnánk tovább ennek a beteg elmének a szörnyűségeit, de a történet tanulsága egyszerű: ez az ember és ilyen az ember. Hirtelen haragszik meg, dühében szörnyűségekre képes, számító hatalomvágya nem riasztja vissza semmitől. Ilyen vagyok én is, meg ilyen vagy te is, csak max. kicsiben toljuk, és csak egy-egy ember szenvedi ennek a következményeit. A tanulság másik pontja pedig az, hogy milyen az-az Isten, aki nem emberi szeretettel szeret, vigyáz, őriz, menekít és mindezt teszi olyan emberek segítségével, akik az Ő valóságából valamit megértettek és emberi indulataik elé helyezték az Ő megmentő szavát.