„Ki a hazug, ha nem az, aki tagadja, hogy Jézus a Krisztus?” (22a.)
Ha netalán Rómában járunk, akkor az első utunk nem a Modern Művészeti Nemzeti Múzeumba vezet majd és valószínű, hogy a második sem. Minek néznénk modern művészetet, ha ott van az ősi is?! De ha esetleg be tudjuk szorítani a “mindent látni Rómában” túránkba, akkor mindenképpen nézzük meg, rengeteg csodálatos műalkotás található benne. Az egyik nagy teremben a bejárat előtt áll Cellini egyik híres márványszobra, aminek az aljába a mester belevéste a kompozíció címét is: L’UMANITÀ CONTRO IL MALE vagyis az “Ember és a gonosz küzdelme”. Egy anatómiailag tökéletesen kidolgozott guggoló férfialak, megfeszült izomzattal, olyan, mintha a földet akarná magához ölelni, vagy azzal birkózna. A múzeum dolgozói kétféle látogatói viselkedést figyeltek meg a szobrot nézők és értelmezők között. Az egyik féle látogató pár percig nézi a szobrot, többször körbejárja és próbálja a szobor keze között, vagy mellette megtalálni és értelmezhetővé tenni a gonoszt. Szarvakat keres a kiszögellésekben, valami sátáni szájelhúzást a föld barázdái között, aztán pár csalódott legyintés és csípős megjegyzés után otthagyják a szobrot. A másik fajta látogató pár percig nézi a szobrot, egyre közelebbről és közelebbről, aztán a fejéhez kap, és hosszú percekig döbbenetes figyelemmel próbálja beinni a szobor minden apró vonását. Ők azok, akik megértették mit akart a művész ábrázolni, hiszen a megfeszített férfialak a gonosszal nem kint, hanem odabent küzd. A gonosz nem a keze között van, hanem a lelke mélyén. Ezt kellene már megértenünk nekünk keresztyéneknek: a gonosz nem kint, hanem mindig bent van. Mint ahogy a hazugság, a kicsinyesség, a hatalommal való visszaélés, a paráznaság és még megannyi minden. Minden ugyanabból az egyetlen egy dologból fakad, az állandó tagadásunkból, ami nem a szavaink, hanem a tetteink szintjén lesz nyilvánvaló. Ha hazudsz keresztyénként tagadod, hogy Jézus a Krisztus, ha paráználkodsz keresztyénként, tagadod, hogy Jézus a Krisztus és így tovább. Mert Jézus nem egy nagy tanító, nem egy szociális igazságosztó, hanem Ő a Krisztus. Aki beléd lát, akit nem tudsz átverni. Akkor meg minek próbálkozol?