Delecto ergo sum

„Más példázatot is mondott nekik: Hasonló a mennyek országa a kovászhoz, amelyet vesz az asszony, belekever három mérce lisztbe, míg végül az egész megkel.” (33.)

Ma megyünk Descartes után szabadon, aki pedig Augustinus után megy, ugyancsak szabadon, miközben létezésének értelmét kutatja. A jó öreg AA (Augustinus Aurelius) az Isten városáról írt művében, valahol a tizenegyedik könyvben elhinti a gondolatot, hogy „csalatkozom, tehát vagyok” s ebből jut el a francia filozófus a „gondolkodom, tehát vagyok” elvig. Létezésünk értelme, bizonyítéka, életfilozófiánk mélysége így lehet a csalódás, a gondolkodás s ki tudja még mi. Én ma a gyönyörködést választottam életfilozófiának. Gyönyörködöm, tehát vagyok. Hiszem, hogy Isten az embert gyönyörködésre teremtette. Ő is gyönyörködni akart bennünk, s engedi, hogy mi is gyönyörködjünk. Egymásban, a természetben, a világban, önmagunkban, kezdve a kis dolgoktól egészen a nagyokig. Gyönyörködöm, tehát vagyok. Kicsit tovább fejlesztve, amiben és ahogyan gyönyörködöm, olyan vagyok. Láttam egyszer egy kisgyereket, aki odaált a légkeveréses sütő üvegajtaja elé, s egy félórán keresztül nézte, ahogyan a kovász hatalmasra keleszti a sütéshez előkészített kalácsot. Amikor a kalács kész lett boldogan tapsolt, s ragyogó arccal mondta: Nézzétek, milyen gyönyörű. Kovász, erjedés, tészta, kémiai képletek, fizikai folyamatok, alapanyagok, idő és energia a szemnek, ami mindent szétszed. A kicsi gyermeknek szemet, szívet és minden bizonnyal gyomrot gyönyörködtető folyamat. Keresztyénként tudunk-e gyönyörködni abban, ahogyan a mennyek országának kovásza szépen minden átformál, feléleszt és megkeleszt? Csak dolgozol érte és benne, frissítesz, dagasztasz, szaggatsz, formázol? Vagy néha megállsz és gyönyörködsz abban, ahogyan ez az ország működik…

Korábbi áhítatok