Grincsfa

„Egy a törvényadó és az ítélőbíró, aki megmenthet és elveszthet. De ki vagy te, hogy ítélkezel felebarátod felett?” (12.)

Újfajta keresztyén őrület van terjedőben (van nemkeresztyén őrület is, de azt majd egyszer később, meg az nem fáj ennyire) az internet különböző felületein. Ha zanzásítanom kellene, akkor ez tipikus példája annak, hogy „nem tudok hozzátenni a magam ügyéhez, de azt gondolom, ha a máséból elveszek, akkor nekem jobb lesz”. Ugye nem tudunk már normális karácsonyi alternatívát és üzenetet megfogalmazni, de ahhoz kitűnően értünk, hogy másokat lefikázzunk, gondolván, ettől biztosan értékesebb lesz az ünnep és majd milliók rohannak a templomba. Hát nem. A minap akadt a kezembe egy fb poszt arról, hogy mennyire káros és ördögtől való a manófa vagy grincsfa, mert ez egy „megkötözött fenyőfa, mint ahogyan a bűn is gúzsba köt”, a „hegye pedig nem Istenre mutat, hanem lekonyulva a földre, vagy még mélyebbre a pokolra”. Meg amúgy is a „zsurló egy negatív növény” (itt végképp elgurult a gyógyszerem). A poszt levonja a tanulságot: grincsfa helyett legyen adventi koszorúd, az méltó egy keresztyénhez. Innen is üzennék minden hasonlóan dilettáns poszt lájkolóinak és megosztóinak: nem az adventi koszorú tesz keresztyénné, meg nem a karácsonyfa (mert ugye tudjuk: már Jézus is lucfenyőt díszített a jászolból kinyúlva, szép keresztyén szokás szerint) és nem ez adja meg az ünnep hangulatát. Nem a zsurló a negatív, meg nem is a grincsfa (aprócska megjegyzés, hogy a Dr. Seuss: Hogyan lopta el a Grincs a Karácsonyt! alapsztorija egy szép megtérési történet), hanem az a keresztyén gőg és ítélkezés, amely nélkülöz minden Krisztusi szeretetet, önmagát okosabbnak és „hívőbbnek” tünteti fel mindenki másnál és végtelen ostobaságokat ír és oszt meg másokkal. Szóval, ítélkezésmentes adventet kívánva megyek és feldíszítem a grincsfámat.

Korábbi áhítatok